Defectiuni comune ale drujbei si cum sa le repari

5182
2
Share:
defectiuni ale drujbei si cum sa le repari

Drujba sau motofierastraul este un mare ajutor in aproape orice gospodarie. Oferta de drujbe de pe piata se imparte in doua categorii mari: electrice (cu fir si cu acumulatori) si pe benzina. Cele electrice sunt ieftine, ecologice si silentioase. Cele pe benzina sunt populare datorita randamentului mai mare si a posibilitatii de a fi alimentate oriunde, oricand.
Si la capitolul performanta exista varietate. Cei care folosesc drujba frecvent si pentru sarcini solicitante, vor prefera o drujba profesionala, in timp ce o drujba semiprofesionala e mai mult decat suficienta pentru o utilizare ocazionala.

Ca orice echipament, drujba se poate defecta. In primii doi ani beneficiezi de garantie, insa in timp pot aparea probleme care tin de uzura, asupra carora poti interveni chiar tu.

Tipuri de defectiuni si solutii

1. Drujba nu porneste

Tragi cablul, incerci sa pornesti drujba si motorul nu porneste. Care ar putea fi cauza si ce poti face?

  • asigura-te ca rezervorul nu este umplut in exces, si nu a intrat apa in el
  • furtunele de alimentare tur-retur ar putea fi rupte sau crapate
    Scoate carcasa din plastic si examineaza-le. Daca prezinta deteriorari, inlocuieste-le.
  • e posibil sa se fi defectat bujia, mai ales daca nu a fost inlocuita de o perioada lunga, in care ai folosit drujba regulat. Scoate bujia, verifica daca da scanteie si examineaz-o: daca invelisul sau ceramic este crapat, vreun electrod este ars sau are depuneri carbonizate, e timpul sa o inlocuiesti. Dupa ce schimbi bujia, poti incerca repornirea.
  • e posibil ca aprinderea electronica sa fie defecta
    Pentru a verifica starea, scoate bujia, apropie electrodul de chiuloasa drubei, trage de fir si observa daca da scanteie sau nu. Daca nu da scanteie, inseamna ca aprinderea s-a defectat. Poti mai intai sa schimbi bujia, iar daca problema persista, va fi nevoie sa inlocuiesti aprinderea electronica a drujbei.
  • demarorul este defect
    Da la o parte carcasa si examineaza circuitul de pornire. Atunci cand tragi de fir, demarorul ar trebui sa faca motorul sa se roteasca. Daca nu se intampla asa, e semn ca demarorul nu functioneaza cum trebuie. Adesea, poate fi de vina arcul spiralat care trage inapoi manerul de pornire, caz in care acesta trebuie inlocuit (fie doar arcul, fie tot ansamblul demaror).
  • carburatorul ar putea fi infundat, mai ales daca nu obisnuiesti sa golesti rezervorul de combustibil dupa ce iti termini treaba. Cand lasi benzina in rezervor, o parte din componente se evapora si lichidul ramas se ingroasa, blocand carburatorul si impiedicand motorul sa porneasca. Incearca sa cureti carburatorul cu o solutie speciala pentru aceasta destinatie. Daca problema persista, poate fi necesar sa schimbi carburatorul cu totul.

2. Drujba porneste si apoi se opreste

Daca drujba porneste atunci cand actionezi firul, dar se opreste la scurt timp, de obicei este vorba despre infundarea uneia sau mai multor componente:

  • sita parascantei. Aceasta sita are rolul de a impiedica motorul sa scoata scantei. Dupa o folosire indelungata, sita se poate infunda cu funingine, impiedicand drujba sa functioneze. O poti curata cu o perie de sarma sau o poti inlocui.
  • carburatorul – vezi explicatiile de la pct. 1.
  • filtrul de combustibil  – ca si carburatorul, acest filtru se poate infunda in timp din cauza componentelor mai solide din benzina, daca nu golesti rezervorul dupa folosire. Daca se aplica in cazul tau, e momentul sa inlocuiesti filtrul, nu inainte de a elimina din instalatie combustibilul ingrosat.
  • filtrul de aer e imbacsit – daca acest filtrul e murdar, impiedica patrunderea aerului si nu permite functionarea motorului. Daca depunerile sunt usoare, le poti indeparta lovind filtrul de o suprafata tare. Altfel, poti spala filtrul cu apa calda si sapun sau il poti curata cu aer comprimat. In cazul unui filtru de aer foarte murdar, solutia este inlocuirea.

3. Drujba porneste, dar se poticneste

Cand observi ca drujba porneste, dar motorul trage din greu, explicatia e similara problemei numarul 2: una din componentele drujbei s-a infundat. Ar putea fi vorba, din nou, despre blocarea carburatorului, a sitei parascantei filtru de aer ori a filtrului de combustibil.
In toate cazurile, aceste componente pot fi curatate sau daca nu e posibil, inlocuite. Daca nu este vorba de infundarea unei piese, problema poate fi legata de sistemul de alimentare (rezervor, furtune) sau de calitatea scazuta a combustibilului.

4. Lanțul drujbei nu se invarte

Tragi cablul, motorul porneste, dar lantul nu se misca. Daca nu este tras levierul (care functioneaza ca o frana, impiedicand lantul sa se roteasca), atunci cauzele pot fi urmatoarele:

  • s-a uzat ambreiajul
    Lantul drujbei se invarte datorita tamburului, care este antrenat de sabotii de ambreiaj. Atunci cand sabotii sunt prea uzati, tamburul nu mai este pus in miscare si astfel lantul nu se va roti corespunzator. Intr-o astfel de situatie, va fi nevoie sa inlocuiesti kitul de ambreiaj.
    Ambreiajul este localizat sub capacul lantului. Pentru a-l dezansambla, va fi nevoie ca mai intai sa scoti bujia si sa pui in locul ei o cheie de bujie sau o “bujie oarba”, un dispozitiv care blocheaza pistonul.
    Apoi, cu ajutorul unei surubulenite si a un ciocan, vei bate in sabotii ambreiajul in sensul acelor de ceasornic, pana se deblocheaza si este posibila desfiletarea lor. Vei indeparta oala si pinionul ambreiajului. Dupa ce ai demontat ambreiajul vechi, il poti instala pe cel nou, urmand pasii de mai sus in ordine inversa.
  • lantul nu este tensionat corect
    Verifica reglajul lantului, urmarind sa nu fie nici prea lejer, nici prea intins. Reglajul se face de la suruburile de intindere, localizate la baza lamei. Utilizarea drujbei cu o tensionare incorecta a lantului cauzeaza in timp si deteriorarea sinei de ghidaj.
  • lama pe care se monteaza lantul este deteriorata
    Lama functioneaza ca un suport pentru lant, pe care acesta ar trebui sa ruleze cu usurinta. Daca insa lama s-a deformat s-a tocit, sau santul de rulare este infundat, lantul poate sa nu se mai invarta. Verifica lama si inlocuieste-o daca e cazul.

5. Lantul drujbei se invarte incontinuu

Dupa cum aminteam, lantul este actionat de tambur, care la randul sau este actionat de sabotii de ambreiaj. In mod firesc, atunci cand motorul se opreste, arcurile de ambreiaj fac ca acesti saboti sa se retraga, iar tamburul sa nu mai imprime miscarea asupra lantului. Cand kitul de ambreiaj se defecteaza (fie arcurile sunt rupte, fie sabotii sunt uzati, fie sabotii se blocheaza, acest proces are de suferit. Solutia o reprezinta inlocuirea kitului de ambreiaj.

6. Drujba nu taie:

  • lantul este tocit – cauza cea mai evidenta si surprinzator, cea mai comuna.
    Lantul drujbei trebuie intretinut constant: curata-l de resturile de lemn, mentine-l lubrifiat si ascute-l fie cu o pila, fie cu o masina de ascutit.
  • lama pe care se monteaza lantul este deteriorata
    Deteriorarea lamei poate face ca lantul nu se mai roteasca bine.
  • lantul nu este tensionat corect
    E bine sa stii ca pe masura ce incalzeste, lantul devine mai lejer si nu mai taie bine. De aceea, cand folosesti drujba pe perioade mai lungi de timp, opreste-te la fiecare jumatate de ora si verifica tensionarea lantului.
  • lantul nu este lubrifiat corespunzator
    Este foarte important ca lantul sa primeasca suficient ulei; asigura-te ca pompa de ulei beneficiaza de o cantitate suficienta pentru a rula cum trebuie. Din experienta celor care folosesc drujba frecvent, e bine ca atunci cand tai lemne de esenta tare, sa suplimentezi cu ulei pentru o ungere mai buna.
  • ambreiajul este uzat
    Si in acest caz, in care drujba functioneaza, dar nu taie bine, ar putea fi vina sabotilor de ambreiaj uzati, care nu mai angreneaza cu suficienta forta tamburul si astfel lantul nu se invarte la parametri. Daca e cazul, inlocuieste intregul ambreiaj, este o piesa cu un pret accesibil.

Am descris pasii de demontare a ambreiajului la pct. 4.

Mult spor!

Share:

2 comments

Lasa un comentariu

Prin completarea acestui formular esti de acord sa publicam comentariul tau. Vezi si politica de confidentialitate.