Defecțiuni comune ale drujbei și cum să le rezolvi

37606
0
Share:

Drujba este o unealtă din ce în ce mai populară în gospodării, în ateliere, sau în curte. Fie că lucrezi în industria lemnului, fie că ai nevoie de un instrument cu care să cosmetizezi și să tai pomi din grădină, livadă sau curte, drujba te scutește de timp, efort și investiții inutile. Mai eficientă decât orice fierăstrău, topor sau foarfecă, drujba își găsește locul și în studiourile sculptorilor, fiind utilă în realizarea lucrărilor din lemn sau chiar gheață.

Alegerea unei drujbe depinde foarte mult de scopurile în care vrei să o folosești. Cele electrice, cu fir și acumulatori sunt mai silențioase, mai ieftine și mai ecologice. O drujbă cu acumulatori îți poate fi utilă atât în lucrări profesionale cât și în diferite activități de peisagistică, în confecționarea mobilei, etc. Al doilea tip de drujbe disponibile pe piață sunt cele pe benzină. Au randament mare și pot fi alimentate oricând și oriunde, regăsindu-se mai ales printre cei care lucrează în industria lemnului și domeniile aferente acestuia.

Un alt mod în care poți împărți drujbele este în funcție de performanță. Cei care folosesc drujba frecvent pentru sarcini solicitante preferă de obicei o drujbă profesională. Una semiprofesională este, pe de altă parte, mai mult decât suficientă pentru utilizări ocazionale.

Drujbele, ca mai toate echipamentele moderne, au un certificat de garanție. Cu toate acestea, uzura, timpul sau utilizarea neoptimizată pot duce la o serie de defecțiuni, mai ales în ceea ce privește accesoriile. De aceea, atunci când achiziționezi un astfel de instrument, este bine să investești și în anumite unelte care te ajută la mentenanța sau repararea drujbei. Printre acestea se numără aparatul de ascuțit lanțul unei drujbe (lanțul fiind un element care este foarte vulnerabil la uzură), o pilă de ascuțit lanțul drujbei, sau un set de ascuțit lanțul de la drujbă, care conține de obicei o pilă rotundă, una lată, etc. 

Tipuri de defecţiuni ale drujbelor și sugestii de reparație

Dacă drujba ta nu mai este în garanție dar vrei să înveți cum să intervii pentru a repara unele defecțiuni, hai să vedem acest scurt ghid de mai jos!

1. Drujba nu mai taie

Chiar dacă drujba pare să funcționeze, ea încetează să mai taie. Tocirea lanțului este prima problemă la care trebuie să te gândești. Curăță-l de resturile de lemn, lubrifiază-l și ascute-l în mod constant fie cu pila pentru lanț fie cu o mașină de ascuțit lanțuri menționate mai sus.

  • O altă problemă o poate constitui deteriorarea lamei pe care o poți curăța sau înlocui.
  • Lubrifierea necorespunzătoare a lanțului – asigură-te că pompa de ulei beneficiază de o cantitate suficientă de ulei pentru a rula cum trebuie. Când tai lemne de esență tare, suplimentează cu ulei pentru o ungere mai bună.
  • Lanțul nu este tensionat corect – pentru o funcționare optimă, opreşte-te la fiecare jumătate de oră și verifică tensionarea lanțului, pentru că acesta tinde să devină mai lejer și să nu mai taie bine pe măsură ce se încălzește.
  • Ambreiajul este uzat – dacă drujba funcţionează dar nu taie bine, verifică saboții de ambreiaj care s-ar putea să nu mai angreneze tamburul cu suficientă forţă, lanțul ne mai învârtindu-se la parametri. Dacă problema persistă, înlocuiește întreg kit-ul de ambreiaj cu unul nou, piesele sunt ușor de găsit pe piață la prețuri accesibile.

2. Drujba pornește dar se oprește apoi imediat

Dacă drujba pornește dar se oprește la scurt timp după, te poți gândi la înfundarea uneia sau mai multor componente:

  • Sita parascântei, care, după o folosire îndelungată, se poate înfunda cu funingine. Curăță această sită cu o perie de sârmă sau înlocuiește-o.
  • Carburatorul – curăță-l sau înlocuiește-l, în funcție de problemele pe care le prezintă.
  • Filtrul de combustibil – acesta se poate înfunda în timp din cauza componentelor mai solide din benzină daca nu golești rezervorul după folosire. Elimină din instalație combustibilul rămas și apoi înlocuiește filtrul
  • Filtrul de aer – dacă este murdar sau îmbâcsit, va împiedica pătrunderea aerului, nepermițând funcționarea motorului. Scutură filtrul sau spală-l cu apă și săpun sau cu un jet de aer comprimat. Dacă depunerile sunt imposibil de îndepărtat, schimbă filtrul cu totul.

3. Drujba pornește, dar motorul abia face față

Când observi că drujba pornește, dar motorul se poticnește, cel mai probabil este vorba despre înfundarea unuia dintre componente. Cele mai comune probleme sunt blocarea carburatorului, a sitei parascântei, înfundarea filtrului de aer ori îmbâcsirea filtrului de combustibil. Dacă nu poți curăța aceste piese, înlocuiește-le. Verifică totuși și sistemul de alimentare (rezervor, furtunuri) și alimentează cu un combustibil de calitate superioară.

4. Lanțul drujbei nu se mai învârte

Uneori, chiar dacă motorul este pornit, lanțul nu se mai învârte. Dacă ai verificat levierul și nu de aici vine problema, atunci ia în considerare următoarele:

  • Ambreiajul este uzat – cel mai probabil va trebui să înlocuiești kit-ul de ambreiaj urmărind cu atenție manualul de instrucțiuni și folosind o bujie oară care blochează pistonul, o șurubelniță și un ciocan.
  • Verifică tensionarea lanțului (nici prea lejer, nici prea întins). Reglează lanțul de la șuruburile de întindere, localizate la baza lamei.
  • Lama pe care este montat lanțul este deteriorată. Dacă lama este deformată sau tocită, sau șanțul de rulare este înfundat, lanțul riscă să nu se mai învârtă. Înlocuiește lama cu una de schimb.

5. Lanțul drujbei se învârte încontinuu

Lanțul unei drujbe este acționat de un tambur, care la rândul său este acționat de saboții de ambreiaj. Când kitul de ambreiaj se defectează (fie arcurile sunt rupte, fie saboții sunt uzați sau blocați, procesul de funcționare suferă. Soluția optimă în acest caz este înlocuirea kitului de ambreiaj.

6. Drujba nu mai pornește deloc

Uneori, ni se întâmplă să tragem cablul și să încercăm să pornim drujba dar fără rezultat. Ce se poate face?

  • În primul rând, verifică rezervorul drujbei pe benzină să nu fie umplut în exces sau să nu aibă apă în el.
  • La orice drujbă – cu acumulator sau pe benzină – verifică să nu ai probleme electrice sau cu furtunurile de alimentare tur-retur ( pot fi rupte sau crăpate). Înlocuiește-le dacă observi că sunt deteriorate după ce ai scos carcasa de plastic.
  • Verifică bujia: are învelișul ceramic crăpat, este vreun electrod ars sau vezi depuneri carbonizate? Dacă da, atunci înlocuiește bujia. Drujbele cu bujii defecte ar trebui să repornească după ce înlocuiești aceste piese.
  • Scoate bujia, apropie electrodul de chiulasa drujbei și trage de fir. Dacă nu se produce nici o scânteie, atunci înseamnă că s-a defectat aprinderea electronică. Dacă tot nu funcționează după ce ai înlocuit bujia, atunci este nevoie să schimbi aprinderea electronică a drujbei.
  • Verifică demarorul: Îndepărtează carcasa si examinează circuitul de pornire. Atunci când tragi de fir, demarorul ar trebui să rotească motorul. Dacă asta nu se întâmplă verifică arcul spiralat care trage înapoi mânerul de pornire. Este posibil să trebuiască să înlocuiești fie doar arcul, fie tot ansamblul demaror.
  • Carburatorul ar putea fi înfundat. Asta se întâmplă mai ales daca nu golești rezervorul de combustibil după ce termini treaba. Când lași benzină în rezervor, carburatorul riscă să se blocheze, împiedicând motorul să pornească. Încearcă să cureți carburatorul cu o soluție specială. Dacă problema persistă, poate fi necesar să schimbi carburatorul cu totul.

Tu ai încercat până acum să repari o drujbă? Ce defecțiune ți s-a părut cel mai greu de rezolvat și la ce soluții ai apelat?

Share:

Lasa un comentariu