Cum și când trebuie să schimbi filtrul de aer la mașină

1420
0
Share:

Înlocuirea filtrului de aer la mașină este una dintre operațiunile uzuale, musai de bifat la revizia periodică a unui autoturism. Așa cum orice mecanic bun o să îți spună, nu trebuie să neglijezi acest pas, pentru că poate afecta performanța generală a mașinii tale, durata de viață a motorului și nu numai.

Îți propunem să afli mai multe detalii despre importanța schimbării filtrului de aer, momentul potrivit și care sunt etapele pe care le vei parcurge, ca să te ocupi chiar tu de asta.

De ce trebuie schimbat periodic filtrul de aer

Ca să funcționeze corespunzător, motorul mașinii are nevoie nu numai de combustibil, ci și de o cantitate suficientă de aer curat care să întrețină combustia. Ca să îți faci o idee, la fiecare 100 de kilometri parcurși, motorul antrenează aproximativ 120 metri cubi de aer din atmosferă.

Filtrul de aer, așa cum îi spune și numele, are rolul de a „modera” aerul care intră în camera de ardere a motorului, împiedicând să treacă insectele, praful, nisipul și alte particule. În timp, această barieră se încarcă de impurități și nu mai permite schimbul corect de aer din exterior către motor.

De exemplu, la fiecare 10.000 de km parcurși cu mașina, în filtrul de aer al motorului se acumulează aproximativ 60 de g de impurități. Acest calcul este bazat pe conținutul mediu de praf prezent în aer.

Atunci când filtrul de aer este încărcat de particule, la motor nu va ajunge suficient oxigen pentru a se face proporția corectă de combustibil și aer. Ca urmare, în proces va ajunge să predomine combustibilul, care va fi ars în cantități tot mai mari.

Nu este exclus ca în încercarea de a trage aer prin filtrul înfundat, motorul să aspire o parte dintre reziduurile acumulate, care își vor găsi calea către piesele motorului.

Acest fapt care va afecta direct funcționarea motorului, din cauza depunerilor de carbon pe componentele sale. Motorul va pierde din putere și se va uza mai repede, lucru care de obicei atrage în cascadă și alte defecțiuni.

În plus, un filtru de aer murdar poate crește simțitor consumul de benzină sau motorină și poate duce la un nivel mai ridicat de emisii de carbon, cu efect nociv pentru mediu.

Când trebuie schimbat filtrul de aer

Fiecare producător de mașini are propriile recomandări pentru intervalul la care filtrul de aer trebuie să fie înlocuit cu unul nou. Acest interval variază între 10.000 – 30.000 km parcurși.

Este o valoare orientativă, care poate fi influențată inclusiv de locul în care trăiești; în orașele mari și aglomerate, cu mult praf în atmosferă, e bine să faci schimbarea chiar la jumătatea intervalului indicat de producător.

Cum îți dai seama că e timpul să schimbi filtrul de aer, chiar dacă nu ai atins încă limita de kilometri? Există câteva semne de alarmă care pot indica că filtrul de aer este murdar:

  • Motorul este mai zgomotos decât de obicei și scoate diverse zgomote atipice;
  • Motorul nu pornește din prima încercare sau dă rateuri;
  • Motorul este „leneș”, cu o reacție greoaie la accelerație;
  • Motorul oscilează, se împotmoleste, sau vibrează la relanti;
  • Observi în bord martorul motor (check engine);
  • Fumul de eșapament este negru;
  • Simți un miros puternic de combustibil;
  • Observi depuneri de carbon pe bujii;
  • Remarci o creștere a consumului de combustibil față de normal.

Bineînțeles, nu ar trebui să aștepți niciodată că aceste simptome să apară!

Îți recomandăm să păstrezi o evidență a datei și a numărului de kilometri la care ai schimbat ultima dată filtrul și să-l inspectezi vizual din când în când.

Un filtru de aer murdar este ușor de depistat, fiind închis la culoare (gri, maro) și încărcat cu depuneri între lamele. O sursă de lumina te va ajuta să-l analizezi mai în detaliu.

Nu este inspirat să încerci să cureți filtrul de aer prin aspirare sau suflare, pentru că nu vei reuși să îndepărtezi murdăria acumulată în profunzime, iar debitul de aer va fi în continuare afectat.

Partea bună este că filtrul de aer este un consumabil ieftin, ușor de găsit în orice magazin de piese auto, așa că îl poți schimba oricând, ca să previi mai târziu probleme mai dificil și mai costisitor de rezolvat.

Cum se schimbă filtrul de aer

O mare parte dintre șoferi schimbă filtrul de aer odată cu filtrul de polen și filtrul de ulei, în service. Poți alege să procedezi astfel sau să-l schimbi chiar tu – nu este prea complicat și nici nu durează mult timp.

Primul pas este să achiziționezi un filtru nou de aer, după specificațiile producătorului. În magazinele online este foarte simplu să îl alegi, selectând marca, modelul mașinii, anul de fabricație și tipul motorului.

Filtrele pot să difere sub aspectul formei și a materialului din care sunt confecționate (hârtie specială, bumbac, spumă), dar cea mai importantă este fără îndoială calitatea.

Un filtru de aer bun va avea o densitate mai mare, iar deschiderile de pe suprafață sa vor fi foarte fine. Dimensiunea deșchiderilor se măsoară în microni – cu cât sunt mai mici (sub 50 microni), cu atât filtrul este mai eficient.

Al doilea pas este să localizezi filtrul de aer sub capotă mașinii, cu motorul oprit.

De obicei, filtrul este așezat într-o carcasă de plastic (de formă pătrată sau dreptunghiulară), situată în apropierea motorului, fie deasupra, fie în lateral.

În al treilea pas, vei desface carcasa filtrului, care după caz, poate fi fixată cu șuruburi, clapete, piulițe fluture. În funcție de sistemul de prindere prezent la mașina ta, ai putea avea nevoie de anumite scule de mână. Îndepărtează capacul de protecție și extrage filtrul de aer vechi cu grijă.

Tot acum, vei curăța carcasa filtrului de murdăria acumulată, înainte de a monta filtrul nou. Pentru asta, poți folosi compresorul mașinii.

În al patrulea pas, vei introduce filtrul de aer nou în carcasă, cu garnitură de cauciuc în sus, verificând ca toate marginile să fie poziționate corect.

Apoi, închide carcasa și fixeaz-o la loc cu aceleași sisteme de prindere.

Asta a fost tot. După cum ai văzut, schimbarea filtrului de aer este ușoară, accesibilă chiar și unui începător. Dacă te-ai descurcat și vrei să începi alte proiecte, alege întâi sculele auto de care ai nevoie, iar pentru mai multe sfaturi continuă să citești articolele noastre.

Share:

Lasa un comentariu

Prin completarea acestui formular esti de acord sa publicam comentariul tau. Vezi si politica de confidentialitate.